Ammestop og antal måltider dagligt

28. april 2008

Alder:
8 mdr.

Ammestop og antal måltider dagligt

Hej

Min søn Christoffer er lige blevet 8 måneder gammel, og jeg overvejer at stoppe amningen. Grunden er, at jeg føler mig lidt fastlåst, da jeg er den eneste, der kan putte ham om aftenen - far kan ikke tage over (heller ikke så ofte om natten, når Christoffer vågner og skal have en sut) og vi kan ikke få Christoffer passet en aften.

I midten af juli skal vi til mine svigerforældres guldbryllup uden børn, så til den tid er det ihvertfald nødvendigt at andre kan putte (og passe!) Christoffer. Jeg vil gerne forsøge en langsom nedtrapning, for han nyder stadig at blive ammet. Men samtidig er det også mit håb, at han vil kunne sove lidt mere stabilt natten igennem, hvis amningen er ophørt, for han har hidtil vågnet hver anden time og skullet have sin sut (jeg har i det mindste fået vænnet ham af med at blive ammet, hver gang han vågnede...).

Dagsmønsteret ser ca. sådan ud - selvfølgelig med nogle tidsafvigelser alt efter hvor meget han sover:
Kl. 4-5: Amning
Kl. 6: Meget lille hyggeamning, inden vi står ud af sengen
Kl. 8: Havregrød med frugtmos
KL. 9: Formiddagslur
Kl. 12: Øllebrød med frugtmos
Kl. 14: Amning
Kl. ...

Annonce

... 15: Eftermiddagslur
Kl. 17: En skive rugbrød med leverpostej lidt frugt
Kl. 18-18.30: Grønsagsmos
Kl. 19.30: Amning ved sengekanten og derefter i seng

Jeg er i tvivl om tre ting:

1: Hvordan nedtrapper og stopper jeg amningen på en blid måde?

2: Når amningen stopper, hvordan får jeg så opfyldt hans mælkebehov? Han drikker en smule mælk til hvert måltid, men han har aldrig kunnet drikke af en sutteflaske.

3: Er der et måltid for meget? Han kan sjældent spise aftensmad, fordi han ikke når at blive sulten efter rugbrødsmåltidet. Mine veninder siger, at jeg evt. skal give ham rugbrød i stedet for øllebrød kl. 12 og så springe kl. 17-måltidet over (eller måske bare give ham lidt frugt dér).

Når jeg har læst svarene her på siden synes jeg, at der er mange måltider i løbet af en dag. Og jeg har lidt svært ved at få al den mad i Christoffer, fordi han ikke når at blive sulten mellem måltiderne. Det skal lige siges, at han er en stor dreng, der altid har haft en god appetit, men det ovennævnte er alt hvad jeg kan proppe i ham.

Venlig hilsen

En træt mor, der snart gerne vil have mere end to-tre timers søvn ad gangen :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder